Friday 22 July 2011

Dvakrát meraj, a raz rež. Pravidlo aj pri používaní Facebooku

Predtým ako som začal písať tento článok, sa zase podarilo mojim priateľom na Facebook-u zaspamovať mi celý „Inbox“ správami, typu: „hi, how are you?“.

Začal by som asi tým, že na internete je množstvo ľudí, ktorý z ničoho dokážu vyťažiť veľa. Áno, hovorím o rozposielačoch spamu, tvorcoch skupín a o ľuďoch im podobným, ktorí využívajú naivitu užívateľov na Facebook-u i mimo neho.

Ako a prečo?

Teraz sa vám posnažím vysvetliť ako to ide, a prečo. Takže najskôr si zodpovieme otázku: „Ako?“.
Je to veľmi jednoduché, uvedieme si aktuálny príklad, že Facebook inovuje aplikáciu „Chat“. Ako pri každej aktualizácii, 78% užívateľov začne nadávať. Prečo? Lebo nežijú s dobou, a sú pre nich tieto zmeny neprijateľné, nakoľko sa musia učiť o 4 kliky viac poprípade menej. Teraz príde šikovný človek, ktorý so povie: „Vytvorím skupinu s názvom „aktivujte si starý chat“, nahromadím veľa učívateľov“. Toto sa mu samozrejme podarí. Ale načo je niekomu skupina plná ľudí? Tým sa dostaneme k otázke: „Prečo?
No preto, lebo tento človek nahromadenú skupinu povedzme s 50 000 užívateľmi buď predá, alebo využije na reklamné účely.
„Predá? To sa dá?“... Ano, dá. Predaj skupín na Facebooku je slušný biznis, pre autora skupiny, čím viac tým lepšie, priemerná cena sa pohybuje na 0.01€ za užívateľa. Čiže spravíme si malý prepočet: 50 000 užívateľov, vynásobíme cenou 0.01€, ktorá je za jedného užívateľa. Dostaneme 500€. Ano to je dôvod prečo sa tieto skupiny zakladajú. A potom tu máme reklamný dôvod, to je ten že vy kliknete na super odkaz, ktorý vám „zaručene“ nastaví, v našom prípade starý chat. A je to tu. Zakladateľ tejto skupiny získava prístup k vašim osobným informáciám, k vašim správam, k vášmu účtu a zoznamu priateľov. Teraz sme svojou činosťou zaspamovali našich priateľov. A čo to? Ano starý chat nemáme. Koľká škoda. Skutočne nečakané.

Troška poučenia.

Prosím všetkých používateľov Facebooku, ktorý si prečítajú tento článok, najskôr si premyslite načo kliknete, až potom klikajte.


Nevyznáte sa v IT, nemáte rozum a neviete čo je pravda, a čo nie? Tu je pár tipov pre vás.

- Všetky vylepšenia sa robia v centrále Facebook-u, takže všetky sú zverejnené v skupine Facebook. Žiadna ďalšia skupina vám nikdy nespraví kód, ktorý vám nastaví niečo, čo vo Facebooku nespravia. Keby existuje staršia verzia chatu, alebo niečo čo zistí koľko priateľov si vás odobralo, tak to Facebook zverejní, a ponúkne užívateľom, s nejakými informáciami.
- Na to že skupina je blbosť, že nič s toho čo má v názve nespraví, sa presväčíme jednoducho, zoberme si ten náš chat, pozrieme nástenku, a hurá 5 našich priateľov má starý chat ktorý ide na 100 %. Pozrieme na ich nástenku, a všedci majú v popise to isté „Aktivoval som si starý chat, super“.... Takéto chovanie = FAKE.
- Ďaľej, pokiaľ nejaká stránka núti používateľa kliknúť na Like, a následné pozvanie priateľov, táto stránka je FAKE. Takéto stránky môžu byť napríklad: „Video ako zabili Obamu“, alebo hocičo iné. Každé video, ktoré je zdielané, ide spustiť normálne.
- Pokiaľ vás nejaká skupina presmeruje na inú doménu akou je Facebook.com, tak je to na 80% FAKE.
- Nikto neodfotí nahého Justina Biebera, ani nikto nenatočil bozkávanie daného Biebera so Selenou, bez toho aby to nebolo v popredných bulvárnych portáloch. Takže pokiaľ ste to už 10x predtým nevideli na pokeci, alebo hocikde inde, tak je to blbosť.
- Nikdy si nesťahujte nič čo vám „treba“ na prehratie videa. Teda pokiaľ sa nejedná o Adobe Flash Player, alebo o DivX Player, či SilverLight.

To by bolo asi všetko a preto vás k záveru prosím, skutočne najskôr sa zamyslite, alebo poraďte, až potom konajte.

No comments:

Post a Comment